elektrik port üyelik servisleri elektrik port üyelik servisleri

Elektrik Teknolojisi İnsan Hayatını Nasıl Değiştirdi?

Modern dünya elektrikle çalışıyor. Onsuz, dünyadaki milyonlarca insanın hayatı çok farklı olurdu. Elektriğin keşfi ve kullanılması, insanlık tarihindeki en önemli gelişmelerden bazılarıydı. Elektrikli cihazlarda elektrifikasyon ve patlama, tüm ülkelerde tanınmayacak şekilde birçok ülkede yaşamı değiştirdi.



A- A+
17.11.2019 tarihli yazı 1792 kez okunmuştur.
Öncelikle biraz geçmişte yaşanan ilk gelişmelerden birkaçını birlikte inceleyelim.

 

Elektriği kim ve hangi yıl icat etti?

Eski Mısır metinlerinde “Nil Şimşek Tanrısı” olarak adlandırılan Elektrikli Yayın Balığı, Pliny ve ScriboniusLargus gibi birçok antik yazar tarafından diğer tüm balıkların “koruyucusu” olarak nitelendirmiştir. Yayın balığının elektrik şokunun uyuşturma etkisi Antik Yunan, Roma ve Arap şifacılar ve doktorlar tarafından kullanılmıştır.

"Elektrik" terimini paraya basan ilk kişi ise, elektrik ve manyetizmin amber üzerindeki etkilerini inceleyen William Gilbert adlı bir İngiliz bilim insanıydı. Aslında, elektrik kelimesi Gilbert'in "amber" veya "amber benzeri" anlamına gelen yeni Latince electricus kelimesinden türemiştir. Ancak en önemli eserlerden bazıları 18. Yüzyılda Benjamin Franklin tarafından yapıldı. Volta, Faraday, Ohm ve çok daha fazla büyük bilim insanının ileri çalışmaları, elektrik hakkındaki anlayışımızı geliştirdi ve bugün onu kullanmamızı sağladı.

 

DC akımın keşfi

Doğru akım veya kısaca DC, ilk olarak 1800'lerin başlarında Alessandro Volta tarafından yapay olarak üretildi. Ancak André-Marie Ampère ve Hippolyte Pixii' nin çalışmaları ile, elektrik akımının kutuplar arasında bir yönde hareket ettiğini varsaymak için daha ileri araştırmalar yapıldı. Daha sonra, 1870'lerin sonunda, Thomas Edison tarafından yapılan önemli katkılar ve gelişmelerle enerji santrallerinde kullanıldı ve üretildi.


Ampulün İcadı

Akkor ampulün arkasındaki temel ilke, iki yüz yıl önce Sir Humphrey Davy' nin çalışmalarına dayanıyor. Bir elektrik akımını ince bir telden geçirerek, bunun ısındığını ve ışık vereceğini keşfetti. Ancak pratik kullanım için uzun süre dayanabilecek ucuz malzemelerin bulunması gerektiğini belirtti. Warren de La Rue, 1830'larda ilk pratik ampullerden birini geliştirdi ancak filament için platin seçimi ticari olarak uygun değildi.
 

Daha sonra, 1878'de başka bir İngiliz kimyager olan Joseph Swan, karbon filamanlarına dayanan bir ampul yarattı ve halka açık bir şekilde göstermeyi başardı. Ancak filamentler nispeten hızlı bir şekilde yandı ve bu nedenle ticari olarak uygun değildi. 1879'da Thomas Edison, deneme yanılma sonucu, ince karbonlu filament tasarımının daha doğru olan vakumlarla birlikte kullanılmasını keşfetti.Bu onu, ampul tasarımının hem bilimsel hem de ticari zorluklarını çözen ilk kişi yaptı.

 

Elektronikte Trend İcatlar


Astrodyne TDI gibi sitelere göre, elektrik mühendisliğindeki en son yeniliklerden bazıları:

Yüksek Verimli Fotovoltaik Hücreler

Sanal gerçeklik

Göz İzleme Teknolojisi

Kablosuz Giyilebilir Teknoloji
 

Yüksek Verimli Fotovoltaik Hücreler

Fotovoltaik sistemler güneş ışığını doğrudan elektriğe dönüştürür ve potansiyel olarak yenilenebilir enerji teknolojilerinden enkullanışlılarından biridir.Güneş hücreleri olarak da bilinen PV sistemleri zaten hayatımızın önemli bir parçası. En basit sistemler, her gün kullandığımız küçük hesap makinelerinin ve kol saatlerinin çoğuna güç veriyor.
 
 

Sanal Gerçeklik


Sanal gerçekliğin tanımı, doğal olarak, hem “sanal” hem de “gerçeklik” tanımlarından gelir. “Sanal” tanımı yakındır ve gerçeklik, insan olarak deneyimlediğimiz şeydir. Dolayısıyla “sanal gerçeklik” terimi temel olarak “gerçeğe yakın” anlamına gelir. Bu, elbette, herhangi bir anlamı olabilir, ancak genellikle belirli bir gerçeklik öykünme türünü ifade eder.

Gerçekliğimiz hakkında bildiğimiz her şey duyularımızla gelir. Başka bir deyişle, tüm gerçeklik deneyimlerimiz, yalnızca duyusal bilginin ve beyinlerimizin bu bilgi için duyu üretme mekanizmalarının bir birleşimidir. O zaman aklınıza gelir, eğer duyularınızı tamamlanmış bilgilerle sunabilirseniz, gerçeklik algınızın da buna cevaben değişeceği anlamına gelir. Size gerçekten orada olmayan bir gerçeklik versiyonuyla sunulacaksınız, ancak sizin bakış açınıza göre gerçek olarak algılanacaktır. Sanal gerçeklik olarak adlandırdığımız bir şey.  Bu yüzden, özet olarak, sanal gerçeklik, duyularımızı, bir şekilde keşfedebileceğimiz, bilgisayar tarafından oluşturulan sanal bir ortamda sunmayı gerektirir.

 

Göz İzleme Teknolojisi


Göz izleme, bakış açımız olarak da bilinen, baktığımız yerdeki ölçüm sürecini ifade eder. Bu ölçümler, gözlerin konumunu ve yaptıkları hareketleri kaydeden bir göz izleyici tarafından gerçekleştirilir. Yakın kızılötesi ışık, gözlerin merkezine (gözbebeği) doğru yönlendirilerekhem gözbebeği hem de korneada (gözün en dış optik elemanı) tespit edilebilir yansımalara neden olur. Bunlar kornea ve göz bebeği arasındaki vektörü bir kızılötesi kamera ile izler.
 
 

Görünür spektrumdan gelen ışığın kontrolsüz speküler yansıma oluşturması muhtemeldir, kızılötesi ışık ise kişi ve iris arasında kesin bir farklılaşmaya izin verirken, ışık doğrudan öğrenciye girerken, sadece irisin “sıçramasına” neden olur. Ek olarak, kızılötesi ışık insanlar tarafından görülmediğinden, gözler izlenirken herhangi bir rahatsızlığa yol açmaz.

Göz izleme teknolojisi, farenin gezinmesini gerçekleştirmede fiziksel zorluk çeken kullanıcılar için mümkün kılacaktır. Engelli kullanıcıların imleci herkes kadar verimli bir şekilde hareket ettirmelerine yardımcı olabilir. Ayrıca dikkat dağıtıcı sürüş ve uyuşukluk, trafik kazalarının önde gelen nedenlerinden ikisidir. Göz izleme teknolojisi, sürücünün dikkatini ve farkındalık durumunu ve uyarılarını izlemeye yardımcı olabilir.


Kablosuz Giyilebilir Teknoloji

 

Yakın Alan İletişimi (NFC)


Düşük güç tüketimi gerektiren giyilebilir ürünler için en iyi sonucu verir. Temelde iki cihaza dokunarak çok küçük miktarda veriyi çok kısa bir aralıkta transfer etmeyi içerir. Cihazlar iki farklı mod arasında geçiş yapacaktır: Aktif ve pasif. NFC'nin güç tüketimi, pasif bir etiketle iletişim kurarken daha yüksek olmasına rağmen, Bluetooth LowEnergy'de gördüğümüze benzer.
 

Düşük Enerjili Bluetooth (BLE)


Bugün, çoğu giyilebilir ürünler eski adıyla Bluetooth Smart olarak adlandırılan BLE ile çalışıyor. Bu teknoloji, giyilebilir cihazınızdan çok az güç gerektiren uygulanması kolay, düşük maliyetli bir seçenek olarak bilinir. Ürününüz aylarca, hatta bazı durumlarda yıllarca, bir madeni para büyüklüğündeki bir pil ile çalıştırılabilir. Ancak BLE bir uzlaşma ile geliyor: veri akışı sınırlı olacak. Çoğu giyilebilir ürün genellikle çok az veri aktardığından, ürün sahipleri genellikle bununla yaşayabilir.

BLE çipi küçüktür ve kullanıcının giymesi için uygun, estetik açıdan hoş bir giyilebilir giyime güzel bir şekilde uyar. 100 metreye kadar görüş açısı mümkündür.BLE kullanmak, cihazınızın bir ana bilgisayarla, genellikle bir uygulaması etkinleştirilmiş cep telefonunun eşleştirilmesini gerektirir. Giyilebilir cihazınızın sık sık daha fazla miktarda veri aktarmasını planlıyorsanız, Bluetooth LowEnergy en iyi seçenek olmayabilir. Sınırlı veri aktarım kapasitesi bu teknolojiyi örneğin ses ve video akışı için uygun değildir.
 

Kablosuz ağ teknolojisi


ANT spor giyilebilir giysiler için iyi bir seçenektir. Bir Garmin iştiraki olan ANT, genellikle kalp atış hızı, bisiklet gücü, mesafe ve hızın izlenmesi için kullanıldığı spor ve fitness alanında çok büyük. Bugünün bisiklet ve spor markalarının çoğu giyilebilirleri için ANT kullanıyor. Aslında, bisiklet sürerken neredeyse fiili bir standart haline geldi.

Sensörler ve diğer düğümler, kablosuz bir ağ içinde ya köle ya da efendi olarak işlev görür. Her bir düğüm ağın menzilini arttırmak için bir tekrarlayıcı olarak iletebilir, alabilir veya hatta işlev görebilir. Ağı, düşük güçte uyku modunda uzun süre harcayacak ve çok az güç tüketecek şekilde yapılandırabilirsiniz.

 

Bluetooth Classic


Başlangıçta, kablosuz iletişim için birçok kullanım durumunu kapsaması amaçlanan bir standart olan Bluetooth Classic (elbette basitçe 'Bluetooth' olarak adlandırılan) elbette seste yer buldu. Bugün, akıllı telefonunuzdan kulaklık, hoparlör veya araç içi multimedya sistemine kadar ses akışı için fiili bir standarttır.

BLE ile karşılaştırıldığında, Bluetooth Classic çok daha yüksek bant genişliği sağlar ve bu nedenle uygulama daha fazla güç harcar. Ağ topolojisi sınırlıdır ve büyük sensör ağları için uygun değildir.


Kablosuz internet


Giyilebilir cihazınızın mümkün olduğunca az gecikmeyle çok fazla veri aktarması gerekiyorsa, Wi-Fi en iyi seçeneğinizdir. Video gibi büyük miktarda veri akışı yaparken teknoloji en iyisidir, ancak ana dezavantajı günlük pil şarjı gerektiren yüksek güç tüketimidir.
 

Hücresel Ağ


Akıllı telefonunuzun çalışmasına benzer şekilde hücresel bir radyo kullanmak, giyilebilir cihazınızın doğrudan hücresel şebekeyle konuşabileceği anlamına gelir. Uygun olsada, buluta erişmek için akıllı telefon gibi bir köprü cihazına ihtiyaç olmadığından, günümüzdeki hücresel teknolojiler küçük giyilebilir cihazlar için uygun değildir. Güç tüketimi yüksek ve fiziksel boyutlar genellikle oldukça büyük. Gelecekte, giyilebilir alanda daha rekabetçi olan yeni hücresel teknolojiler göreceğiz. Ama henüz o teknolojiye sahip değiliz.

Yeni gelişmelerden haberdar olmak için bizi takip etmeyi unutmayın.
 

Kaynak


►interestingengineering.com
►bdtechtalks.com
►imotions.com
►blog.nordicsemi.com


 

Aktif etkinlik bulunmamaktadır.
ANKET
Endüstri 4.0 için En Hazır Sektör Hangisidir

Sonuçlar