elektrik port üyelik servisleri elektrik port üyelik servisleri

Görülmeyen ama Dokunulabilir 3D Şekiller |
Hyper Haptics

Bristol Üniversitesi bilgisayar bilimcileri, ultrasonik ses dalgalarını kullanarak hissedilen ama görülmeyen 3 boyutlu şekiller oluşturabilen bir makine tasarladılar. Böyle bir teknoloji sanal ve genişletilmiş gerçekliği farklı bir boyuta taşımaktadır. Bu sistem Kinect ve benzeri sistemlerle birleştirildiğinde sanal cisimlere gerçek dokunma hissini yaşayarak etkileşime geçmiş olabileceğiz.



A- A+
07.01.2015 tarihli yazı 3103 kez okunmuştur.
Daha önce Dexta Robotik Firması’nın ürettiği Dexmo mekanik eldivenlerinden bahsetmiştik. Bu eldivenler sayesinde el hareketlerini bilgisayara aktarabilir ve hatta cihazdaki özel bir düzenekle dijital dünyadaki bir cisme dokunma hissini yaşayabiliyorduk. Şimdi de Bristol Üniversitesi’nde tasarlanan benzeri bir çalışmaya bakalım.   

 


Bristol Üniversitesi bilgisayar bilimcileri, ultrasonik ses dalgalarını kullanarak hissedilen ama görülmeyen 3 boyutlu şekiller oluşturabilen bir makine tasarladılar. Böyle bir teknoloji sanal ve genişletilmiş gerçekliği farklı bir boyuta taşımaktadır. Bu sistem Kinect ve benzeri sistemlerle birleştirildiğinde sanal cisimlere gerçek dokunma hissini yaşayarak etkileşime geçmiş olabileceğiz.
 
 
Resim 1:  Ultrasonik dalgalar sayesinde sanal cisimlere  dokunma hissini yaşayabilirsiniz.
 

Daha önceki araştırmalar bu hisse ulaşabilmek için girdaplar ve hava jetleri gibi çeşitli yöntemleri denediler. Ama ultrasonik ses dalgaları sayesinde bu amaca ulaşıldı. Odaklanmış ultrasonik ses dalgaları kullanılarak havada türbülans modelleri oluşturulur ve bu sayede de baktığınızda göremeyeceğiniz ama dokunma hissini yaşayacağınız 3 boyutlu cisimler oluşturulur.
 
 
Resim 2: Farklı teknikler kullanılarak yağın üzerinde oluşturulmuş farklı şekiller.


Bu sistemin bütün amacı görülmeyen cisimler oluşturmak olduğundan, kullanıcının bu “akustik radyasyon kuvvet alanı” ile etkileştiğinde ne hissedeceğini anlamak biraz zor olacaktır. Aslında bu makine birçok ultrasonik dalganın, havada yapıcı olarak bir araya geldiği noktalar oluşturacaktır. Oluşan bu noktalar, vücuda temas ettiği yerlerde enine dalga gibi uyarmak için yeterince güçlüdür. Bu sayede sizdeki dokunma sensörlerini ateşlemiş, sizde bir şeye dokunuyor hissi oluşturmuş olacaktır.
 
 
Resim 3: Koni, piramit, küre ve küp gibi temel 3 boyutlu şekilleri tanımada hiçbir sıkıntı çekilmemiştir.


Daha önce böyle bir şeyi kullanmamış, sıfır tecrübeye sahip bireyler, koni, piramit, küre ve küp gibi temel 3 boyutlu şekilleri tanımada hiçbir sıkıntı çekmemişlerdir. Bu dalgaları oluşturmada kullanılan algoritma sayesinde, oluşturulan şekiller dinamik olarak değiştirilebilir. Bu sayede sanal cisme hareketlilik kazandırılmış olacaktır.

Bu teknolojinin kullanılabileceği birçok potansiyel uygulama mevcuttur:

 
 
Resim 4: Hyper Haptic uygulama alanları


Erişilemez objelerde: Müzelerdeki veya insan vücudunun içindeki yapılara hiçbir zarar vermeden elle inceleme olanağına sahip oluruz. Soldaki resim bir cerrahın dokunsal geri dönüş ile bilgisayarlı tomografideki tümörü hissetmesinin tasviridir.
           
Dokunmatik olmayan arayüzler:. Fiziksel butonlar ve kontroller sayesinde sezgisel ve esnek kullanıcı arayüzü sağlanıyor. Ortadaki resimde de görüldüğü gibi, bir aracın kokpitinde ya da benzeri başka durumlarda, kullanıcı sistemi, gözleri başka bir işle meşgulken kullanmak durumunda kalabilir. Hyper Haptic sistemi sayesinde, kullanıcı arayüzün geometrisini hissetmiş ve belirli bir nesnenin yerini saptamış olacaktır.
           
Sanal gerçeklik: Uzun zamandır interaktif sistemlerde ulaşılmak istenen amaçlardan biridir. Görüntüleme sistemlerinde gelişen teknoloji ile görsel geri dönüşün gerçekliği iyileştirilmiş oldu ama yine de dokunsal geri dönüş için eldiven vb. giyilebilir dokunsal bir cihaz gerekiyor. Bu doğal olmayan kopukluk sanal gerçeklik etkisine zarar vermektedir. Hyper Haptic sistemi kullanıcılara etkileşimde oldukları nesnelerden dokunsal geri dönüşler alarak sanal dünyayı rahatça keşfetme imkânı tanımaktadır.


 


Makineden somut sonuçlar alınmasına karşın üzerinde çalışılması gereken eksiklikler de mevcuttur. Mesela; örnek yoğunluğu (şeklin detayı) ve sunuş kalitesinin (akustik radyasyon kuvvet alanın kuvveti) bir optimizasyona ihtiyacı var. Bunlardan başka, bu akustik alan özellikle parmaklar ve eller üzerinde çalışması için ayarlanmıştır; vücudun diğer parçaları bu ultrasonik ses dalgalarına aynı tepkiyi vermiyor. Makinenin istediği gibi çalışması için 20-30 cm uzaklıkta durulması gerekiyor. Bristol Üniversitesi araştırmacıları aktif olarak bu problemler üzerinde çalışıyorlar. Şuan için akustik radyasyon kuvvet alanı üreticisi, kullanımı kolay ve tüketici uygulamalarının bir kısmını yapabiliyor.
 
►Hyper Haptics tanıtım videosunu izleyebilirsiniz;
 



Kaynak:

Extremetech     
IEEE Spectrum
Abdullah Varıcı Abdullah Varıcı Yazar Hakkında Tüm yazıları Mesaj gönder Yazdır



ANKET
Endüstri 4.0 için En Hazır Sektör Hangisidir

Sonuçlar